Jeste li znali da alkohol ima 7 kcal/g? Za usporedbu proteini i ugljikohidrati imaju 4 kcal/g, a masti 9 kcal/g. Prema navodima WHO unos alkohola iznosi otprilike 10 % dnevnog kalorijskog unosa energije u UK, dok u SAD-u iznosi 15 % dnevnog kalorijskog unosa. Unos alkohola kod muškaraca tri puta je veći od količine alkohola koju unose žene. Iz ovih podataka možemo zaključiti kako unos alkohola i svjesnost potrošača o kalorijskoj vrijednosti alkohola može utjecati na pretilost.
- Alkoholna pića nemaju obavezu označavajna nutritivne deklaracije?
- Da li je isticanje kalorijske vrijednosti na alkoholna pića potrebno?
- Što kažu potrošači, a što struka?
Alkoholna pića nemaju obavezu označavanja nutritivne deklaracije?
Već smo pisali o važnosti čitanja nutritivne deklaracije i koliko nam može pomoći u odabiru namirnica. Problem sa zakonskim propisima koji se odnose na alkoholna pića poprilično je bizaran. Unatoč značajnom doprinosu u kalorijskom unosu populacije nemaju obavezu isticanja nutritivne deklaracije već je izdana Uredba kojom se potiče da dobrovoljno navode te informacije.
Do danas se razvio niz usklađenih ili neovisnih dobrovoljnih inicijativa kojima je cilj pružanje dodatnih informacija potrošačima.
Jedna od dobrovoljnih inicijativa je “Europski pivski zavjet”. Prema njemu je udruga europskih pivara koji smatraju da potrošači imaju pravo na informacije o proizvodu koji konzumiraju, obavezala svoje članove da poboljšaju informiranost potrošača objavljujući, između ostalog, podatke o nutritivnoj vrijednosti svojih proizvoda. Udruga predlaže više načina predstavljanja dodatnih informacija. Smatraju da bi odluka o tome da li informacije žele objaviti na oznaci na piću ili na drugim platformama kao što su web-mjesta ili aplikacije koje pokreće kod brzog odgovora(quick response code), trebala biti prepuštena samim subjektima u poslovanju.
U sektoru jakih alkoholnih pića prevladava mišljenje kako potrošači imaju pravo na informacije o nutritivnom sastavu proizvoda, podržavaju inicijativu objavljivanja energetske vrijednosti svojih proizvoda. Neki od proizvođača imaju želju takve podatke objaviti na oznaci dok neki, već sada, podatke objavljuju na svojim web-mjestima, društvenim medijima i drugim platformama.
U sektoru vina su odlučni u tome da žele potrošačima pružiti informacije, međutim snažno se zalažu za opcije izvan oznake.
Da li je isticanje kalorijske vrijednosti na alkoholna pića potrebno?
Kako bi Vam bilo lakše predočiti važnost ovih informacija navodimo kalorijsku vrijednost najčešće konzumiranih alkoholnih pića:
Jedna čaša piva (330 ml) ima 100 kcal, jedna čaša vina (200 ml) ima 135 kcal, a jedna čaša žestokog alkoholnog pića (0,3 ml) ima 105 kcal.
Dosadašnje studije pokazale su ograničeno znanje potrošača o nutritivnoj vrijednosti alkoholnih pića, te o njihovom sastavu. Suprotno pokazanom znanju, potrošači su pokazali veliku zainteresiranost za te informacije. Alkoholna pića spadaju u “prazne kalorije” odnosno u namirnice koje su visoke energetske gustoće, a male nutritivne gustoće. Pretilosti također može pridonijeti činjenica da ukoliko unosimo alkohol, ljudski organizam će prvo trošiti energiju dobivenu razgradnjom alkohola jer u našem tijelu ne postoji sustav skladištenja alkohola, dakle moramo ga se što prije riješiti. Trošenjem energije iz alkohola čuvaju se, tj. ne troše se zalihe masti koje bi bilo poželjno koristiti kao izvor energije. Svijest potrošača o unosu kalorija iz alkoholnog pića mogla bi biti jedna od strategija za smanjenje prevalencije pretilosti.
Što kažu potrošači, a što struka?
Većina potrošača smatra kako su popis sastojaka i nutritivna deklaracija važna informacija koja im se treba pružiti. Također smatraju kako takve informacije ne bi utjecale na njihovu konzumaciju. Važno je razmotriti i uzeti u obzir sve čimbenike koji utječu na odabir hrane i predstaviti nutritivne informacije potrošačima na način da informacija koja im se pruža uistinu bude informativna. Europska Unija, Svjetska zdravstvena organizacija, Codex Alimentarius, udruge potrošača i udruge predstavnika industrije naglašavaju kako je potrebno uključiti nutritivnu deklaraciju na alkoholna pića. Unatoč brojnim udrugama, institucijama i dobrovoljnim inicijativama, na policama i dalje, većinom stoje alkoholna pića bez nutritivne deklaracije. Alkohol ima utjecaj na unos energije kao i na zdravlje potrošača. Vrlo je vjerojatno da samo pružanje informacije ne bi imalo željeni učinak. Potrebno potrošačima pružiti odgovarajuću edukaciju o razumijevanju nutritivnih deklaracija i štetnom utjecaju alkohola.
Tekst piše: Mirna Đurđević, mag. nutr.
Foto: Pixabay